22 53 33 17
22 53 33 17

Memox Skoleboost: ”Vi skal have barnets stemme med ind i indsatsen”

Dato: 18. januar 2021
Som skolecoaches i Memox er Nicola og Vicki optaget af at skabe plads til barnets eget perspektiv på, hvorfor det ikke trives i skolen. Samtidig har de fokus på at nuancere de ensidige historier, som fortælles om barnet. For tit er de børn, der mistrives og har ondt i børnelivet, puttet i en boks, som de har svært ved at komme ud af.

”Vi arbejder tæt på barnet og ser os selv som barnets tolk og oversætter,” fastslår Vicki. 
 
Hun og kollegaen Nicola er skolecoaches i Memox Skoleboost. De er begge uddannede lærere og bruger deres skolefaglighed på at skabe positive forandringer for de børn og unge, som ikke trives i skolens faglige og sociale fællesskab. 
 
Men Nicola og Vicki gør det ikke alene, for i Skoleboost arbejdes der sideløbende med både skole og hjem. 
 

Skolecoach og familiebehandler samarbejder

Konceptet er nemlig, at en familiebehandler støtter op om de udfordringer, som familien oplever hjemme, mens en skolecoach samarbejder med skolens personale og deltager i undervisningen sammen med barnet. Skolecoach og familiebehandler samarbejder samtidig tæt om at bygge bro mellem skole og hjem, så vigtig viden ikke falder ned i den kløft, der ofte eksisterer mellem skole og hjem.
 
”I Skoleboost har vi alle aspekter omkring barnet med, så vi på alle niveauer kan rykke noget og styrke barnets tryghedsfølelse. Og vi oplever, at det tætte samarbejde hele vejen rundt betyder, at både forældre, skole og børn tager mere ejerskab til de mål, der er sat for at få barnet i trivsel - og tilbage i skole igen, hvis mistrivslen er endt i skolefravær,” understreger Vicki.
 

Barnets livshjul

Når hun som skolecoach tager hul på en indsats, sætter hun sig ned og snakker med barnet om, hvor det halter med trivslen; hvor oplever barnet selv, at det gør mest ondt? Med sig har hun Barnets Livshjul. Det er et værktøj, som hun systematisk bruger til at blive klogere på de udfordringer, barnet oplever at stå alene med i skolen, hjemme og i fritiden. 
 
Barnets Livshjul er inddelt i 9 områder - undervisning, voksne, klassekammerater, lektier, mad, søvn, familie, venner og aktiviteter - som barnet kan score på en trivselsskala fra 1-10.
 
”Livshjulet er et godt værktøj til at tale om de områder, hvor barnet scorer sig selv lavt. Og det er også en god hjælp til at få øje på de udfordringer, som de voksne ikke har været opmærksomme på. Jeg er altid nysgerrig på barnets egne input og forslag til, hvad barnet selv kan gøre for at rykke sig på skalaen,” fortæller Vicki og tilføjer:
 
 ”Det gælder simpelthen om at få barnets stemme ind i indsatsen. Og så snart børnene finder ud af, at vi arbejder ud fra deres behov, så kan de også se, at de kan bruge vores tiltag. Og Livshjulet hjælper dem med at holde fokus på det, vi sammen arbejder for.”  

En ufuldstændig historie

Men for at barnet kan begynde at arbejde med sig selv, så er det vigtigt, at de voksne – lærere, forældre og pædagoger – får øjnene op for de ressourcer, barnet har. Mange gange vil situationen nemlig være den, at de voksne omkring barnet føler sig frustrerede og opgivende i forhold til at rumme barnet, både i skolen og hjemme. Og Ifølge de to skolecoaches bliver børnene tit puttet i en boks. Det er således den samme historie om barnet, der fortælles.
 
Historien behøver ikke nødvendigvis at være forkert, men den er ufuldstændig og ser ikke bagom den adfærd hos barnet, som opfattes som uhensigtsmæssig. Barnet bliver dermed fastlåst i et ensidigt og ofte negativt narrativ, som gør det svært for både de voksne og barnet selv at få øje på nye handlemuligheder. I værste fald ender narrativet med at blive selvforstærkende.
 
Derfor har de to skolecoaches et vågent øje for de brikker, der kan være med til at nuancere opfattelsen af de børn, de arbejder med.
 
”Som skolecoach, der er tæt på barnet, får jeg øje på nogle ting, som læreren ikke selv observerer. Jeg ser måske, at barnet bakker op om læreren og opgaven, når han eller hun sidder ude i gruppearbejde, eller at barnet tager godt imod vikaren. Og jeg får måske også øje på nogle oversete faglige udfordringer, som jeg kan sparre med læreren om. Så det handler om, at jeg kan give lærerteamet og andre voksne omkring barnet muligheden for se barnet gennem nogle andre briller,” fortæller Nicola.
 

En ekstra håndsrækning

De to skolecoaches kan også tilbyde lærerteamet at tage en snak om, hvad det er, de oplever påvirker trivslen og klassekulturen. 
 
”Vi har mulighed for at observere ting, som lærerne måske ikke selv ser, fordi tingene i dagens folkeskole går så hurtigt, og læreren skal have mange bolde i luften. Vi kan tilbyde at sparre med lærerteamet om, hvad de kan gøre for at komme udfordringer og konflikter i møde og arbejde med de ting, som påvirker trivslen for både det enkelte barn og for hele klassen, siger Nicola.
 
”Vi kommer som en hjælp til barnet, men vi er også en ekstra håndsrækning til lærerteamet – så det nemmere kan lykkes for alle,” slutter Vicki.

Memox Skoleboost

 - en helhedsorienteret indsats, som skaber positive forandringer for de børn og unge, der ikke trives i skolens faglige og sociale fællesskab.
 
✔ Skoleboost arbejder sideløbende med både skolen og familien
✔ Skoleboost kombinerer skolefaglighed og socialfaglighed
✔ Skoleboost inddrager alle parter omkring barnet om fælles mål og retning
✔ Skoleboost styrker inklusionen og klassekulturen
✔ Skoleboost forebygger, at flere børn ender i specialtilbud
 

Vil du vide mere:

Ring 22 533 33 17 eller tjek ind på www. skoleboost.dk
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
14. juni 2021
Memox lancerer ny specialiseret spædbørnsindsats til udsatte og sårbare forældre
Memox er nu klar til at tilbyde Sikker Start. Det er en specialiseret indsats til udsatte spædbørnsforældre, som skal være med til at skabe en sikker ramme omkring spædbarnets trivsel og udvikling i det første altafgørende leveår.
Læs indlæg
2. juni 2021
Det gør en kæmpe forskel, når forældrene føler sig set og hørt
”Det er her i Danmark, vi skal bo og føre vores liv videre. Det er her, vi skal opdrage vores børn. Så det nytter ikke, at vi trækker værdier fra vores hjemland ned over hovedet på børnene, når det ikke giver mening for dem.”
Læs indlæg
25. maj 2021
Vi fortsætter kun vores indsatser, så længe det er nødvendigt
For knapt halvandet år siden skiftede socialrådgiver-uddannede Mona Zandi jobbet som leder i en kommunal børne- familieafdeling ud med en stilling som teamleder i Memox. Og hun er glad for at kunne konstatere, at gennemsigtighed, tillid og respekt er nøgleord i Memox’ samarbejde med kommunerne.
Læs indlæg
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Memox | Tlf. 22 53 33 17 | CVR: 37851582