22 53 33 17
22 53 33 17

Med fleksibilitet og samarbejde når vi langt i familiebehandlingen

Dato: 5. marts 2020
”Vi har haft et fælles engagement om at skabe forandringer for familien. Vi har alle sat alt ind på, at det skulle lykkes.” Sådan beskriver Josefina, som socialfaglig koordinator i Memox, og familiebehandlerne Joseph og Pakeeza et vellykket samarbejde med en kommune omkring tre børn, som var alvorligt klemt i en heftig konflikt mellem deres forældre.

Josefina Makris husker, hvordan hårde ord fyger som hagl frem og tilbage over bordet mellem forældrene, den første gang hun møder familien.

”Fra første færd er sagen konfliktfyldt og fuld af gensidig mudderkastning mellem forældrene. Far vil skilles, men mor vil ikke. Hun er bange for, hvad der vil ske med hendes opholdstilladelse, når hun pludselig står alene i Danmark som fraskilt. Dertil kommer den skam, hun føler, at en skilsmisse vil lægge på hendes skuldre,” fortæller Josefina.
 

​Børnene skal skærmes

Efter det første møde bliver Pakeeza, én af Memox’ erfarne familiebehandlere, matchet på sagen.

Sammen med mor går Pakeeza i gang med at arbejde med de handleplansmål, som sagsbehandler har udarbejdet med et helhedsorienteret blik for, at mor har brug for både praktisk hjælp og følelsesmæssig støtte for at opnå større selvstændighed.

Pakeeza har desuden fra dag ét i familien været optaget af at skærpe morens forståelse for, hvor vigtigt det er at skærme børnene for de mange konflikter i familien.  
 
”Ingen børn skal udsættes for at blive tilsidesat og være som lus imellem to negle i forældrenes konflikter. Det talte jeg en masse med moren om. Og så gav jeg hende mulighed for at lette sit hjerte for ad den vej at nå frem til, hvad hun kunne gøre for sig selv. Det var klart fra begyndelsen, at hun havde brug for at stå på egne ben for at kunne være noget for sine børn,” fortæller Pakeeza.


Til rådighed 24/7

I Memox står konsulenterne til rådighed 24/7. Det betyder, at familierne har mulighed for at få fat i hjælp døgnet rundt, hvis der skulle opstå et alvorligt problem, de ikke selv kan håndtere.

Pakeezas oplevede, at moren ringede på alle tidspunkter af døgnet for at vende selv små praktiske hverdagsproblemer. Det brugte hun som anledning til at snakke med moren om nødvendigheden af at  kunne træffe beslutninger på egen hånd.

 ”Pakeeza har igennem hele forløbet lyttet til morens bekymringer og hjulpet hende med at åbne for nye perspektiver på et selvstændigt liv og hendes muligheder som borger i Danmark. Samtidig har hun hjulpet mor med alle mulige praktiske ting fra opholdstilladelse til tandproblemer. Og når Pakeeza har haft behov for det, så har hun fået tanket ny energi via både sin supervision og den løbende dialog med mig. Og så er hun gået tilbage og har lyttet til mor og vist hende de mange alternativer, der findes til at sidde hjemme og sørge over sit forliste ægteskab,” fortæller Josefina.
 

Bygger bro mellem forældre

Halvvejs i forløbet når Josefina og Pakeeza sammen med Memox’ faste supervisor, psykolog Anne Kaplan, frem til, at det vil være hensigtsmæssigt, at faren får tilbudt en mandlig familiebehandler fra Memox. Én af Memox’ faste familiebehandler, Joseph, bliver sat på sagen. Det medvirker til, at farens frustration daler.

”Faren havde oplevet, at der var stort fokus på ekskonen, og han følte sig overset. I første omgang prøvede jeg at skabe tillid ved blot at lytte til ham og stille spørgsmål, Og på den måde fik han oplevelsen af at blive set og inddraget,” fortæller Joseph og tilføjer:

”Jeg så det som en vigtig mission at bygge bro mellem mor og far for at skabe en fælles forståelse omkring børnene og deres trivsel. Ligesom moren elskede faren sine børn og ville meget gerne have samvær med dem. Så jeg rettede fokus mod denne fælles kærlighed og på, hvordan de begge bedre kunne tilgodese børnenes behov. Begge forældre talte dårligt om den anden og brugte børnene som sendebud. Derfor samlede vi forældrene til et familiemøde, hvor vi satte fokus på, hvorfor det er belastende og stressende for børn at blive brugt som sendebud.”
 

Fleksibilitet hos både Memox og kommune

Faren har skæve arbejdstider. Derfor planlægger Joseph sine aftaler med ham, så de passer med hans skema, og det har nogle dage været sent om aftenen.

”Det er vores erfaring i Memox, at vi kommer langt med vores familier ved at være fleksible – og det gjorde sig også gældende i den her sag,” siger Josefina, som understreger, at samarbejdet med familiens sagsbehandler også var kendetegnet ved stor fleksibilitet.

”Jeg har tit talt med sagsbehandler i telefonen om aftenen uden for normal arbejdstid, hvor vi har vendt sagens gang - og heldigvis også fået grinet en masse sammen.”
 

Hjælper familien gennem bolignød

Efter nogle uger går moren med til skilsmisse.

Selvom skilsmissen er besluttet, bor mor og far fortsat sammen, men fra den ene dag til den anden mister de deres lejlighed og står på gaden.

Mor og børn står på akut venteliste til bolig, men sagsbehandler kan ikke uden videre trylle en bolig frem. Så gode råd er dyre. Det er egentlig ikke Memox’ opgave at gå ind i boligsituationen, men hele Memox-holdet går sammen med sagsbehandler om at finde en løsning på den akutte bolignød. I første omgang får familien midlertidigt tag over hovedet i et sommerhus.

”Jeg drøfter sagen med én af mine koordinator-kolleger i Memox, og hun foreslår, at man kan prøve at søge boliger hos Forældrefonden,” fortæller Josefina.

Hun ringer straks til sagsbehandler, som sørger for, at en ansøgning bliver sendt afsted.

Forældrefonden ser positivt på ansøgningen, og familien får to boliger stillet til rådighed. Det betyder, at børnene kan fortsætte deres skolegang på den skole, de går på.
 

Mor og far samarbejder

Skilsmissen går igennem. Morens opholdstilladelse bliver forlænget, og efter nogle måneder får hun fast bolig. Forældrene er begyndt at tale sammen igen, og faren begynder på samvær med børnene.
”En del af vores indsats har handlet om at genskabe morens tillid til, at far kan tage sig af børnene, når han har samvær med dem,” fortæller Josefina.

Og det mål når Memox i land med. Det samme gælder for handleplanens øvrige mål. Det betyder, at Memox kan lukke sagen efter omkring otte måneder, hvor sagsbehandler vurderer, at børnenes trivsel er sikret.

Til det sidste møde med familien er frustrationsniveauet helt i bund. Forældrene formår nu at kommunikere roligt med hinanden. De er nået frem til en fælles forståelse for, at de er nødt til at samarbejde om børnene, så de ikke bliver klemt i deres splittelse.

”Det er magisk at opleve de forandringer, der er sket i familien - og fantastisk at høre far sige: ”Jeg har tænkt over, at mor skal bakkes op, og vi skal have fælles regler for børnenes skyld”,” slutter Josefina.
 
 
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
14. juni 2021
Memox lancerer ny specialiseret spædbørnsindsats til udsatte og sårbare forældre
Memox er nu klar til at tilbyde Sikker Start. Det er en specialiseret indsats til udsatte spædbørnsforældre, som skal være med til at skabe en sikker ramme omkring spædbarnets trivsel og udvikling i det første altafgørende leveår.
Læs indlæg
2. juni 2021
Det gør en kæmpe forskel, når forældrene føler sig set og hørt
”Det er her i Danmark, vi skal bo og føre vores liv videre. Det er her, vi skal opdrage vores børn. Så det nytter ikke, at vi trækker værdier fra vores hjemland ned over hovedet på børnene, når det ikke giver mening for dem.”
Læs indlæg
25. maj 2021
Vi fortsætter kun vores indsatser, så længe det er nødvendigt
For knapt halvandet år siden skiftede socialrådgiver-uddannede Mona Zandi jobbet som leder i en kommunal børne- familieafdeling ud med en stilling som teamleder i Memox. Og hun er glad for at kunne konstatere, at gennemsigtighed, tillid og respekt er nøgleord i Memox’ samarbejde med kommunerne.
Læs indlæg
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Memox | Tlf. 22 53 33 17 | CVR: 37851582