22 53 33 17
22 53 33 17

Dilemmaer i familiebehandlingen kan ikke undgås – men vi kan lære af dem

Dato: 23. september 2021
De seneste år har vi i Memox arbejdet med at indkredse mange af de små og store dilemmaer, man kan komme til at stå med i familiebehandlingsarbejdet. Målet er at give plads til en fælles refleksion og dialog om de svære spørgsmål, som er en del af det daglige arbejde ude i praksis. 
 
Hvad gør jeg, hvis jeg kan se, at familien mangler tøj eller andre fornødenheder? Må jeg forære dem ting og tøj, som jeg ikke selv har brug for mere?
Hvordan griber jeg det an, hvis familien udtrykker kritik og frustration over en kollega eller andre fagpersoner?  
Hvad gør jeg, hvis en familie adder mig på Facebook? 
Hvad stiller jeg op, hvis familien bliver ved med at kontakte mig, efter indsatsen er afsluttet? 

Det er eksempler på nogle af de spørgsmål og dilemmaer, som vores familiekonsulenter kan støde på i deres familiebehandlende indsats.
 
”Vi taler tit og ofte om familiernes udfordringer. Men det er vigtigt, at vi også får talt om og reflekteret over de udfordringer, man kan stå i som familiekonsulent. Dilemmaer kan vi aldrig undgå, men vi kan reflektere over dem og tale åbent om dem, så vi lærer af dem,” siger Henny, som er teamleder for familiekonsulenter i Memox på Fyn og i Jylland.
 
Men det kræver mod at tale om de udfordringer, man oplever ude i marken. Det understreger Lida, som er teamleder for konsulenter i den østlige del af landet:
 
”For der er ingen tvivl om, at det kan være sårbart for den enkelte konsulent at vise sin egen usikkerhed. Derfor arbejder vi på at få skabt et rum, hvor det er trygt at åbne op og dele sine erfaringer.” 
 

Familiebehandling med både hjerte og faglighed

Det gælder for mange professionelle, der arbejder inden for det sociale område, at de brænder for at gøre en forskel og tit investerer deres hjerteblod i arbejdet. En central del af arbejdet er således empatisk at kunne sætte sig i den andens sted og samtidig holde fast i, at man er en professionel fagperson. Og det gælder også for familiekonsulentens arbejde.
 
Derfor er det ifølge Lida og Henny slet ikke så svært at forstå, at det kan opleves som en udfordring at stå i en position, hvor man umiddelbart har mulighed for at hjælpe - fx ved at forære noget af sit eget brugte vintertøj til en familie, som kun har sommertøj på hylderne - men af faglige og pædagogiske grunde må afholde sig fra det.
 
”Det er meget menneskeligt, at man får lyst til give en håndsrækning, som kan løse et problem her og nu. Men det hjælper ikke på længere sigt, for målet er at støtte familien til at mestre eget liv, så de kan klare sig selv på egen hånd, når vi er ude af indsatsen. Så hvordan griber man så situationen an? siger Lida. 
 
”Facitlisten findes ikke. Nogle dilemmaer kan vi give et klart svar på, hvordan vi håndterer, men ofte afhænger svaret af den konkrete situation og målene i handleplanen. Derfor skal vi sammen reflektere over dilemmaerne. I sidste ende handler det om at hjælpe hinanden med at tage de valg, som bedst understøtter familiens udvikling. Og som også hjælper konsulenterne til at passe bedst muligt på sig selv i arbejdet, ” understreger Henny.
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
6. december 2021
Det betyder meget, at familien kan se, at der er sket en udvikling
Læs indlæg
10. november 2021
Vi skal lytte til barnets stemme
Læs indlæg
25. oktober 2021
Memox Julehjælp 2021
Memox uddeler 50 julekurve til familier på Sjælland.
Læs indlæg
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Memox | Tlf. 22 53 33 17 | CVR: 37851582