22 53 33 17
22 53 33 17

Børn, der ikke passer ind i kasserne, sidder i hjertet på én

Dato: 11. september 2020
Katrine har arbejdet som lærer i folkeskolen i 15 år. Hun bærer rundt på en mental rygsæk fyldt med alle de børn, hun føler, hun har svigtet, fordi hun ikke har kunnet give dem hjælp til de udfordringer, de stod med. Det skal Memox Skoleboost være med til at råde bod på.
 

Igennem årene er det blevet til en del underretninger og mindst lige så mange nætter, hvor Katrine  har ligget og vendt og drejet sig om natten af bekymring over en elev, der har henvendt sig til hende i tillid til, at hun som den nærmeste voksne kunne hjælpe.
 
”Det har været en kæmpe frustration for mig som lærer, at der ikke er overskud eller de rette ressourcer i folkeskolen til at hjælpe de børn, der mistrives, fx når PPR ikke følger op, en inklusionslærer giver op eller en forvaltning tøver for længe. For når først man har mødt de børn, der ikke passer ind i kasserne, så sidder de i hjertet på én,” fortæller Katrine om baggrunden for, at hun som projektleder i Memox har kastet sig ind i udviklingen af Memox Skoleboost – et tilbud, der som et bærende element kombinerer skolefaglighed med socialfaglighed.


Socialfaglighed og skolefaglighed i tæt samspil

”Hvis vi for alvor mener noget med den helhedsorienterede tilgang, så skal vi se på hele systemet omkring det enkelte barn i både skole, hjem og fritid. Vi er nødt til at have begge fagligheder i tæt samspil for at kunne justere på forhold, der kan hjælpe barnet med at bryde med et negativt mønster,” forklarer hun.
 
I Memox Skoleboost sker det konkret ved, at en læreruddannet skolecoach og en familiebehandler fra Memox samarbejder om at bygge bro mellem skole og hjem og dermed sikrer, at vigtig viden ikke falder ned i den kløft, der ofte eksisterer mellem skole og hjem. Familiebehandleren støtter op om de udfordringer, som familien oplever hjemme, mens skolecoachen samarbejder med skolens personale og deltager i undervisningen sammen med barnet. 
 
Skolecoachen er til stede i klasseværelset, men ifølge Katrine skal skolecoachens rolle ikke forveksles med støttelærerens. Skolecoachen støtter fagligt op, men går i lige så høj grad ind og understøtter barnet i de relationer og dynamikker, han eller hun indgår i i skolen. Samtidig har skolecoachen til opgave at sikre et konstruktivt samarbejde med lærerteamet omkring barnet.
 

Vi starter med ressourcerne

 ”Vi tror på, at vi kan få mange flere børn i trivsel og forebygge, at børn ender i specialtilbud med hjælp fra en skolecoach, som forstår lærerens verden, og som samarbejder tæt med familiebehandleren, der forstår forældrenes verden” fastslår Katrine og tilføjer:
 
”Mange gange vil situationen være den, at de voksne omkring barnet føler sig frustrerede og opgivende i forhold til at rumme barnet, både i skolen og hjemme. Men i stedet for at gå ind i det negative, starter vi med at snakke om, hvad det er for ressourcer, barnet har. Det gør vi, fordi vi ved, at hvis vi kan vende det hidtil negative narrativ om barnet, så er der en meget større chance for, at barnet kan begynde at arbejde med sig selv,” siger Katrine.
 

Ondt i børnelivet?
Skoleboost løfter trivslen i både skole og hjem

 
Memox Skoleboost er en helhedsorienteret indsats, som skaber positive forandringer for de børn og unge, der ikke trives i skolens faglige og sociale fællesskab.
 
✔Skoleboost arbejder sideløbende med både skolen og familien
✔Skoleboost kombinerer skolefaglighed og socialfaglighed
✔Skoleboost inddrager alle parter omkring barnet om fælles mål og retning
✔Skoleboost styrker inklusionen og klassekulturen
✔Skoleboost forebygger, at flere børn ender i specialtilbud


Vil du vide mere:

Ring 22 533 33 17 eller tjek ind på www. skoleboost.dk

 

Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
14. juni 2021
Memox lancerer ny specialiseret spædbørnsindsats til udsatte og sårbare forældre
Memox er nu klar til at tilbyde Sikker Start. Det er en specialiseret indsats til udsatte spædbørnsforældre, som skal være med til at skabe en sikker ramme omkring spædbarnets trivsel og udvikling i det første altafgørende leveår.
Læs indlæg
2. juni 2021
Det gør en kæmpe forskel, når forældrene føler sig set og hørt
”Det er her i Danmark, vi skal bo og føre vores liv videre. Det er her, vi skal opdrage vores børn. Så det nytter ikke, at vi trækker værdier fra vores hjemland ned over hovedet på børnene, når det ikke giver mening for dem.”
Læs indlæg
25. maj 2021
Vi fortsætter kun vores indsatser, så længe det er nødvendigt
For knapt halvandet år siden skiftede socialrådgiver-uddannede Mona Zandi jobbet som leder i en kommunal børne- familieafdeling ud med en stilling som teamleder i Memox. Og hun er glad for at kunne konstatere, at gennemsigtighed, tillid og respekt er nøgleord i Memox’ samarbejde med kommunerne.
Læs indlæg
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Memox | Tlf. 22 53 33 17 | CVR: 37851582